РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ В СКЛАДНИХ РЕЧЕННЯХ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ. ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ.
Інтерактивна
вправа «ТАК і НІ».
Якщо ви згідні з
твердженням, то записуєте «ТАК», а якщо
не згідні, то – «НІ».
1. Складне речення – це таке
речення, до складу якого входить два і більше простих речення.
2. Між частинами складного
речення завжди ставиться кома.
3. Складні речення поділяють
на такі види: складносурядне, складнопідрядне, безсполучникове.
4. Залежно
від способу поєднання частин бувають складні сполучникові та складні
безсполучникові речення.
5. Безсполучниковим складним
називається речення, частини якого поєднуються в змістове ціле за допомогою
інтонації та сполучників.
6. Частини
складносурядного речення з’єднуються сурядними сполучниками.
7. Частини
складнопідрядного речення поєднуються підрядними сполучниками і сполучними
словами.
8. Безсполучникові складні
речення можуть бути синонімічними як із
складносурядними, так і складнопідрядними реченнями.
Вправа 1.
Списати. Виділити частини складних речень, підкресливши граматичні основи. Указати на засоби зв’язку (інтонація, сполучники, сполучні слова).
Сіре небо кошлатилося брудними отарами, блищала дорога, а над річкою і над калюжами підіймався серпанок. Тхнуло мокрими парканами, які простягалися з одного боку їхнього завулку і з другого у глибину того туманцю, і там пропадали, ніби туман їх поїдав. Пахло ще травою й мокрим листям; брудні хмари хиталися й вигинались, погойдуючи вкритими вологим болотом спинами (В. Шевчук).
Довести, що в перших двох складних реченнях наявні різні види зв’язку.
Пояснити вживання крапки з комою в останньому реченні.
Вправа 2. Пунктуаційний практикум.
1. Щастя подібно метелику __ чим
більше ловиш його __ тим більше воно вислизає __ але якщо ви перенесете свою
увагу на інші речі__ воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина __ що
живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш
щасливою. 3. Якщо ви хочете __ щоб життя посміхалося вам__ подаруйте йому
спочатку свій гарний настрій. 4. Щастя __ як
здоров'я ___ його не помічаєш ___ значить
воно є.
Вправа 3.
·
Встановити відповідність, записати речення,
визначити їх вид.
1.Треба слову мудрості додати
|
а) той і собі його має
|
2. Щастя знає
|
б) те й минає
|
3. Не родись красивою
|
в) а нещастя повертає
|
4. Щастя має ноги
|
г) кого шукає
|
5. Хто людям добра бажає
|
д) щоб уміло душу звеселяти
|
6. Щастя розум одбирає
|
е) а родись щасливою
|
7. Що буває
|
є) коли на своєму місці
|
8. Людина щаслива,
|
ж) а біда роги
|
Домашнє завдання.
-Повторити вивчений матеріал.
- Виконати вправи 326, 327.
Доброго дня, дорогі діти!!! Оскільки ви на карантині, то навчання ми проводимо дистанційно.
СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ З РІЗНИМИ ВИДАМИ ЗВ'ЯЗКУ. РОЗДІЛОВІ ЗНАКИ У СКЛАДНОМУ РЕЧЕННІ З РІЗНИМИ ВИДАМИ СПОЛУЧНИКОВОГО Й БЕЗСПОЛУЧНИКОВОГО ЗВ'ЯЗКУ.
Складним реченням з різними видами зв'язку називається складне речення, що поєднує в собі три і більше частин (компонентів), з'єднаних за допомогою різних видів сполучникового (сурядного і підрядного) та безсполучникового зв'язку.
Залежно від наявності видів зв'язку виділяється чотири типи таких речень
Розглянемо таблицю
Різновид
|
Речення
|
Графічна схема
|
Складне речення із сполучниковим сурядним та підрядним зв'язками (сурядне - підрядне) | Довго ще говорили обоє, обмірковуючи прочитане, то знову вони замовкали з приводу якоїсь думки, що випадково надходила одному чи другому до голови. (І. Сенченко) |
[ ], то [ ], ( що ).
|
Складне речення із сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв'язками | Але малюнком тоскним і недбалим не хоче годувати листопад, і мріють зорі: ми серця запалим; радіє місяць: повернувсь назад. (П. Филипович) |
[ ], і [ ]: [ ]; [ ]: [ ].
|
Складне речення із безсполучниковим зв'язком на основному рівні та сполучниковим у межах компонента, що є складнопідрядним реченням | Хто боязкий, той не рушить, хто відважний, той віз підважить. (Нар. тв.) |
(хто),[той], (хто), [той].
|
Складне речення із сполучниковим сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язками | Стояла тиха і по - своєму хвилююча година: згори на верховіття лісу опускався сизий присмерк, а внизу з - під кожного куща виповзав туман, тому здавалось, що над землею коливалися два неба. (М. Стельмах) |
[ ]: [ ], а [ ], і [ ], (що).
|
Отже, складними реченнями з різними видами зв'язку називаються багатокомпонентні (більше 2- х частин) речення з різними типами зв'язку між його частинами - сполучниковим та безсполучниковим.
Складне речення, у якому поєднуються різні види зв'язку, називається складним з різними видами зв’язку. Серед таких речень розрізняють речення із сурядним і підрядним зв'язком та речення із сполучниковим і безсполучниковим зв'язком. У складному реченні із сурядним і підрядним зв'язком одні частини з'єднуються сурядними сполучниками, а інші - підрядними сполучниками чи сполучними словами: Аж ось труснуло сніжком, і земля нагадала аркуш паперу, на якім дитина випробувала зелені, руді й сірі фарби. У цьому реченні перша і друга частини з'єднані сурядним зв'язком, а друга і третя - підрядним.
Складні речення із сурядним і підрядним зв'язком можуть мати різну будову:
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від однієї з них залежить одна або кілька підрядних: Ти до мене прийшла не із казки чи сну, і здалося мені, що стрічаю весну;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком, від кожної з них залежить одна або кілька підрядних: Щаслива ти, дорого, якою ми ідем, і пісня та щаслива, що в серці ми несем;
- дві або більше частини з'єднані сурядним зв'язком і мають спільну підрядну частину: Коли в лісах іще ревли буй-тури, Даждьбогу сонце приміряло німб і люди чорноліської культури жили, співали, сіяли свій хліб.
Між двома головними частинами, з'єднаними одиничним сполучником чи, або, та (в значенні і), і (й), якщо вони мають спільну підрядну частину, кому не ставимо: Ще той папір від часу не зотлів і пам'ятка лишилась людям здавна, де за неграмотних французьких королів підписувалась Ганна Ярославна.
ТРЕНУВАЛЬНІ ВПРАВИ
ВПРАВА №1
І. Складіть і запишіть речення за схемами. Обґрунтуйте вживання розділових знаків.
ІІ. Підкресліть у двох реченнях головні й другорядні члени.
ВПРАВА №2
Спишіть слова, уставляючи пропущену букву е або и. Правильність написання перевірте за словником.
М.шулий, к..шеня, шел..стить, каш..ль, оч..рет, д..ректор, л..вада, майст..р, приб..режний, зв..селити, заст..лати, бр..ніти, завм..рати, вигр..бти, вел..тень, грив..нь, т..хнічний, вит..рати, зд..рати.
Розділові знаки у складному реченні з різними видами зв'язку
При збігу сполучників перед другим з них кому не ставимо тоді, коли в наступній частині наявні співвідносні слова то, так:
1. Лось сподівався побачити схід сонця, і коли під його променями забронзовіли верхівки, то лось наче аж полегшав.
2. З того вечора я часто приходив до дядька Себастьяна, і, коли він мав час, ми разом читали якусь книгу.
Якщо перший з двох сполучників протиставний (а, але, однак і т.д.), то кому після нього взагалі не ставимо: Туман пав бузковим цвітом, а коли почав розходитись, крізь його тонкий просинюватий серпанок виступили по горі бузкові вали.
УВАГА! ПРАКТИКУМ! ЗАСВОЮЄМО ВИВЧЕНИЙ МАТЕРІАЛ!
Установіть відповідність між реченнями та видом зв'язку.
А) А речення - мов зоряний разок слів - намистинок, що світяться алмазно, і все довкіл сіяє так виразно. (Д. Білоус) | 1. Складне речення із сурядним і безсполучниковим зв'язком |
Б) Збулись твої (Шевченкові) слова пророчі, і час оновлення настав, і темні просвітились очі, вчорашній раб Всесильним став. (М.Рильський) | 2. Складне речення із підрядним та безсполучниковим зв'язком |
В) А я додам: любити можна поезію в добу ракет, бо, дивна річ, людина кожна якоюсь мірою поет. (М.Рильський) | 3. Складне речення із сурядним та підрядним зв'язком |
Г) Над вечір хуга втихла, хмари на заході почервоніли, сніг стужавів і гостро заблищав, а повітря стало таким прозорим, що було далеко видно голі дерева понад шляхом. (Григір Тютюнник) | 4. Складне речення із сурядним, підрядним та безсполучниковим зв'язком |
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ.
1. Вивчити теоретичний матеріал.
2. Написати твір-мініатюру "Життя прожити - не поле перейти", використовуючи складні речення з різними видами зв'язку.
3. Виконати морфолого-синтаксичний розбір двох речень з різними видами зв'язку (на вибір).
ПОВТОРЕННЯ ВИВЧЕНОГО
Тема уроку.
Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні.
Повторимо вивчений матеріал з теми: "Безсполучникове складне речення. Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення"
Виконати тестові завдання
Завдання 1-6 мають по чотири варіанти відповідей, серед яких лише ОДНА правильна. Оберіть правильну відповідь.
1. Виберіть безсполучникове складне речення.
A) Дмухнув вітер понад ставом – і сліду не стало (Т. Шевченко).
Б) Людині треба, щоб її робота залишалася після неї самої жити (Ю. Яновський).
B) Ми не лукавили з тобою, ми просто йшли, у нас нема зерна неправди за собою (Т. Шевченко).
Г) Луги, струшуючи срібну росу, розляглися співами своїх соловейків, голосним куванням сивих зозуль (Панас Мирний).
2. Позпачте безсполучникове складне речення, між частинами якого смисловий зв’язок – протиставлення подій і явищ.
A) Мати вірила: земля усе знає (М. Стельмах).
Б) Два голуби гудуть, голубка туркоче (Народна творчість).
B) Подивилась ясно – заспівали скрипки (П. Тичина).
Г) Не русалонька блукає – то дівчина ходить (Т. Шевченко).
3. Позначте речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A) Не візьмешся за роботу, робота сама не зробиться (Народна творчість).
Б) Мрія ставала дійсністю, дійсність була схожа на мрію (Л. Дмитерко).
B) Шумить вода, весною повіва, земля квіточки викида (П. Грабовський).
Г) Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра).
4. Установіть відповідність між схемами та безсполучниковими складними реченнями (розділові знаки пропущено).
1. [] – [],[].
2. [], [], [].
3. []:[].
4. []:[], [], [].
A) Сім’я вечеря біля хати вечірня зіронька встає дочка вечерять подає.
Б) У всякого своя доля і свій шлях широкий той мурує той руйнує той неситим оком за край світа зазира.
B) Поглянув я на ягнята не мої ягнята.
Г) Умовк Кобзар сумуючи щось руки не грають.
Д) Зійде сонце утру сльози ніхто не побачить. (З творів Т. Шевченка)
Пригадайте!!!
Смислові відношення між частинами складного безсполучникового речення
Пояснювальний диктант
Прочитати прислів’я та приказки. Визначити, які смислові відношення виражають частини безсполучникових складних речень. Списати речення, накреслити їхні схеми.
1. Обізвався грибом — лізь у кіш.
2. Робиш добро — кайся, робиш зло — зла сподівайся.
3. Кішки гризуться — мишам привілля.
4. Люди як люди: були б ми добрі.
5. Усе минається, одна правда лишається.
6. Книгу прочитав — на крилах політав.
7. Учись змолоду: пригодиться на старість.
8. Зайця ноги носять, вовка зуби годують.
9. Життя прожити — не навколо хати обійти.
10. Бережи час: його й за гроші не купиш (Нар. творчість).
Я думаю, що у вас не виникало проблем, коли виконували ці завдання. Молодці!!!
1. Пояснення нового матеріалу
Розділові знаки в безсполучниковому складному реченні
Частини безсполучникового складного речення можуть відділятися одна від одної комою, крапкою з комою, двокрапкою та тире.
Кома і крапка з комою ставляться між реченнями, що входять до складу безсполучникового складного речення, якщо вони є рівноправними і між ними можна поставити єднальні сполучники.
Кома між реченнями ставиться тоді, коли вони тісно пов’язані одне з одним (Земля чорніє, дрімає розум, серце мліє (Т. Шевченко)). Якщо частини безсполучникового речення значно поширені, далекі за змістом або вже мають в середині розділові знаки, то між ними ставиться крапка з комою (Всі женці стояли мовчки; в руках наче заклякли жмені жита та серпи; всі поглядали то на осавулу, то на Миколу (І. Нечуй-Левицький)).
Двокрапка ставиться в таких випадках: 1) Якщо друге речення пояснює, доповнює або розкриває зміст першого (Надворі було видно, як удень: було видно усе дерево в садку, всі верби, кожну гілляку, кожний збляклий листок…(І. Нечуй-Левицький)). У таких реченнях між частинами можна поставити слова а саме. 2) Якщо друге речення вказує на причину того, про що говориться в першому реченні (А вас просив би я зразки ліпити: (чому?) ви чоловік тямущий і бувалий (Леся Українка)). 3) Якщо в першій частині є слова так, такий, одно, бачити, знати, чути, розуміти, вирішувати, які разом з інтонацією попереджають, що в наступному реченні буде викладений якийсь факт (Я відчував: пахне м’ятою (М. Хвильовий)).
Тире ставиться в таких випадках: 1) у реченні відображається швидка зміна подій (Пройшла мить — літак зник за лісом); 2) між висловленими реченнями маємо причинно-наслідковий зв’язок (Тепловоз на станції чмихнув дуже — у лісі покотилася луна); 3) зміст першого речення протиставляється змісту другого (До неї люди говорять — не чує, не слухає (Марко Вовчок)); 4) у першому реченні вказується на час або умову того, про що говориться в другому (Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко)); 5) зміст першого речення порівнюється зі змістом другого (Подивилась ясно — заспівали скрипки (П. Тичина)).
2. Закріплення вивченого матеріалу
Записати текст, розставляючи потрібні розділові знаки. Пояснити вживання коми, тире і двокрапки в простому і складному реченні.
Прислів’я і приказки стислі крилаті вислови в них сконцентровано житейську мудрість і філософію народу. Своїм мовним багатством і змістовим розмаїттям українські прислів’я і приказки охоплюють усі аспекти життя людини її погляди на світ суспільні явища громадські та родинні стосунки побут тощо. Люди кажуть «Посієш вчасно збереш рясно». І жодного слова звідси не викинеш тут сконцентровано багатовіковий досвід народу
Розмовляй правильно!!!
Робота із підручником
Виконайте вправу 244
Немає коментарів:
Дописати коментар